Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2021

«Προτάσεις για τον περιορισμό και την πάταξη φαινομένων παραοικονομίας»

Σε επιστολή προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προχώρησε η Κ.Ο.Κ.Κ.Κ.Ε αναφερόμενη σε τρόπους πάταξης των φαινομένων παραοικονομίας στον κομμωτικό κλάδο.

 

 Η σχετική επιστολή:

        Το φαινόμενο της παραοικονομίας δεν είναι νέο, ενώ δεν παρατηρείται μόνον στη χώρα μας. Εντούτοις, το μέγεθος τούτου του φαινομένου στην Ελλάδα και οι δυσμενείς επιδράσεις αυτού στην εθνική οικονομική δραστηριότητα το έχουν θέσει πολλάκις τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο των πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών αναζητήσεων και προβληματισμών.

        Ήδη σήμερον, διανύουμε τις ημέρες μίας νέας και παγκόσμιας υγειονομικής - οικονομικής κρίσης, έχοντας επηρεάσει κάθε διάσταση της ζωής μας και κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας. Από το Μάρτιο του 2020 έως και σήμερα έχουν ληφθεί πλείστα μέτρα, με σκοπό τόσο την προστασία της δημόσιας υγείας και ασφάλειας όσο και την οικονομική στήριξη του επιχειρηματικού κόσμου. Συγκεκριμένα, η Κλαδική Ομοσπονδία Καταστηματαρχών Κουρέων   Κομμωτών Ελλάδος (Κ.Ο.Κ.Κ.Κ.Ε.) και τα μέλη αυτής επέδειξαν πλήρη συμμόρφωση και υπευθυνότητα προς την υπ’ αριθμ. αριθ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 21268/28-03-2020 Κοινή Υπουργική Απόφαση, αναφορικά με την «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 28.3.2020 έως και 11.4.2020, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Φ.Ε.Κ. 1081/τ. Β’/28-03-2020), ως συμπληρώθηκε με την υπ’ αριθμ. Δ1α/Γ.Π.οικ.22821/03-04-2020 (Β’ 1167) Υ.Α. και τροποποιήθηκε με την αριθ. Δ1α/ΓΠ.οικ.24406/10-04-2020 (Β’ 1299) Κ.Υ.Α. Πιο συγκεκριμένα, επί τη βάσει της περ. 46 του άρθρου 1 της ως άνω αναφερόμενης Κ.Υ.Α. ελήφθη μέριμνα για την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας των δραστηριοτήτων κομμωτηρίων, κουρείων και κέντρων αισθητικής (ΚΑΔ 9602), συνολικά για το χρονικό διάστημα από την 14η.03.2020 έως και την 27η.04.2020, στα πλαίσια μίας παγκοσμίως κοινής προσπάθειας για τον περιορισμό του κινδύνου της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.

            Εν συνεχεία, δε, με το «Σχέδιο σταδιακής αποκλιμάκωσης περιοριστικών μέτρων - Γέφυρα Ασφαλείας για μία νέα καθημερινότητα», το οποίο ανακοινώθηκε την 28η.04.2020 από τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, και τους συναρμόδιους Υπουργούς, αποφασίστηκε η επαναλειτουργία, μεταξύ άλλων, των κομμωτηρίων και των κουρείων από την 04η.05.2020. Στόχος του εν λόγω σχεδίου ήταν η σταδιακή επανεκκίνηση της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, με παράλληλη μέριμνα για την προστασία από μία ενδεχόμενη περαιτέρω εξάπλωση του ιού, υπό το πρίσμα της λήψης συγκεκριμένων και αυστηρών κανόνων λειτουργίας, με στόχο τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας τόσο για τους ίδιους τους εργαζομένους όσο και για τους καταναλωτές.

Και ενώ από το Μάρτιο του 2020 έως και σήμερα οι επιχειρήσεις του κλάδου μας ανεβοκατεβάζουν τα ρολά τους, τηρώντας ευλαβικά τις κυβερνητικές εξαγγελίες στα πλαίσια μίας κοινής προσπάθειας για την αποφυγή της διασποράς του ιού, η μαύρη οικονομία ανθεί. Μέσα σε τούτο το τόσο ρευστό και ανασφαλές οικονομικό περιβάλλον και ακόμα πιο αβέβαιο οικονομικό μέλλον άμεσα συναρτώμενο, πλέον, από την πορεία μίας ανεξέλεγκτης πανδημίας, η ¨γκρίζα¨ και ¨υπόγεια¨ οικονομία αναπτύσσεται σε βάρος των νομίμων και δικαιολογημένων συμφερόντων τόσων επαγγελματιών μελών μας που συμμορφώνονται πλήρως προς πάσα κυβερνητική επιλογή και μέτρο. Πιο συγκεκριμένα, όπως κατ’ επανάληψη έχουμε τονίσει σε πλήθος επιστολών μας, υπογραμμίζεται, για ακόμα μία φορά, η εκτίναξη σε ιλιγγιώδη επίπεδα -ειδικά κατά την περίοδο της ρητής προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των καταστημάτων μας- των φαινομένων της κατ’ οίκον παροχής υπηρεσιών κομμωτικής από μη επαγγελματίες και παρανόμως δραστηριοποιούμενους στον κλάδο μας, χωρίς εντούτοις να συντρέχουν στο πρόσωπό τους οι προδιαγραφές της κείμενης νομοθεσίας και αγνοώντας προκλητικά τις απαγορεύσεις που είχαν επιβληθεί. Επισημαίνεται, δε, ότι οι πλήρως παράνομες, αντικοινωνικές και αντιεπαγγελματικές αυτές ενέργειες αποσκοπούν μόνο στην απόκτηση ίδιου οικονομικού οφέλους χωρίς μάλιστα φορολόγηση, σε βάρος του συνόλου της κοινωνίας που απειλείται από την επέλαση του κορωνοϊού, αλλά και της εθνικής οικονομίας. Μάλιστα, για το ζήτημα αυτό έχει ήδη υποβληθεί μία σειρά μηνυτήριων αναφορών εκ μέρους μελών μας, καταγγέλλοντας ενώπιον των αρμόδιων Εισαγγελικών Αρχών τη μεγάλης έκτασης παράνομη «πειρατική» δράση αρκετών σε βάρος του κλάδου μας, ιδίως κατά τη διάρκεια της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των επιχειρήσεών μας, ζημιώνοντας τόσο το κράτος όσο και τους καταναλωτές και τη δημόσια υγεία.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, η παραοικονομία ήταν από παλιά και εξακολουθεί έως και σήμερα να είναι ένας από τους μεγαλύτερους ¨εχθρούς¨ της ελληνικής οικονομίας, πέραν των λοιπών άλλων σημαντικών προβλημάτων που καλείται να αντιμετωπίσει η τελευταία. Η παράλληλη με την επίσημη οικονομική δραστηριότητα δράση της σκιώδους οικονομικής δραστηριότητας δεν είναι διόλου ασήμαντο μέγεθος, δρώντας σταθερά στα ¨υπόγεια¨ της ελληνικής οικονομίας. Στην περίοδο, δε, της τρέχουσας πανδημικής – οικονομικής κρίσης, η παραοικονομία ειδικά στον τομέα της παροχής υπηρεσιών και προϊόντων κομμωτικής σημείωσε μία δραματική όξυνση. Με την παρούσα πλήρη και δραματική αβεβαιότητα που επικρατεί είναι πλέον δεδομένο ότι ο κλάδος μας θα δεχτεί ένα ισχυρότερο πλήγμα εάν δεν ληφθούν άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα για την προστασία των νομίμων και δικαιολογημένων συμφερόντων χιλιάδων επαγγελματιών που πασχίζουν να ανταπεξέλθουν μέσα σε τόσο χαλεπούς καιρούς, ακροβατώντας μεταξύ ενός κυβερνητικού σεναρίου αναστολής λειτουργίας και επαναλειτουργίας υπό περιορισμούς.

Εντούτοις, επειδή ο κλάδος μας δεν είναι δυνατόν να στέκεται σαν ένας αμέτοχος παρατηρητής απέναντι στο όργιο της εκμετάλλευσης και της κερδοσκοπίας που περιγράφεται ανωτέρω, υποβάλλουμε, σήμερον, ενώπιον Σας την παρούσα επιστολή μας, με την οποία προτείνουμε τη λήψη μίας σειράς μέτρων και πολιτικών, με σκοπό τη διαμόρφωση και εδραίωση ενός αδιάτρητου συστήματος ελέγχου, περιορισμού και πάταξης των παραγόντων εκείνων που εξωθούν στην παραοικονομία και το παρεμπόριο που συντελείται στους κόλπους των υπηρεσιών κομμωτικής:

               

     1. Προτείνεται η ανάληψη εκ μέρους της Πολιτείας πρωτοβουλίας, για τη δημιουργία και μετάδοση ενός σύντομου κοινωνικού μηνύματος, με το εξής περιεχόμενο: α) την αποτροπή της παροχής υπηρεσιών κομμωτικής στα σπίτια των καταναλωτών, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας, ιδίως δε ευπαθών κοινωνικά ομάδων (λ.χ. ηλικιωμένοι, κ.λπ.) και β) την ενθάρρυνση της μετάβασης των καταναλωτών στα κομμωτήρια/ κουρεία, τόσο για την αποφυγή φαινομένων κατ’ οίκον δραστηριοποίησης όσο και για την προστασία του υπέρτατου αγαθού της δημόσιας υγείας. Εξάλλου, είναι  επιτακτική ανάγκη οι εργασίες κομμωτηρίου/ κουρείου να λαμβάνουν χώρα μόνο σε επαγγελματικούς χώρους κομμωτηρίων/ κουρείων, δεδομένου ότι μόνο οι χώροι αυτοί είναι υγειονομικού ενδιαφέροντος και διασφαλίζουν ότι οι συμπολίτες μας είναι περισσότερο προστατευμένοι από επαγγελματίες ειδικούς που εργάζονται σε χώρους που υπόκεινται σε υγειονομικούς ελέγχους.

 

2. Προτείνεται η σύσταση μίας μόνιμης Ειδικής Επιτροπής Καταπολέμησης της Παραοικονομίας και δη στον Κλάδο των Επαγγελματιών Κομμωτών & Κουρέων, στην οποία θα ανατεθεί η λήψη, ο έλεγχος, η διαχείριση και η εν γένει διεκπεραίωση (επωνύμων ή ανωνύμων) καταγγελιών απλών πολιτών, επαγγελματικών σωματείων ή και ομοσπονδιών στην αντίληψη των οποίων έχουν υποπέσει περιστατικά κατ’ οίκον παροχής υπηρεσιών κομμωτικής, καθώς και παράνομης διακίνησης και πώλησης προϊόντων κομμωτικής. Κρίνεται, δε, σκόπιμη η διαμόρφωση και καθιέρωση λειτουργίας ενός απλοποιημένου συστήματος ταχείας και εύκολης διαδικασίας υποβολής μίας τέτοιας καταγγελίας -αναφοράς, συμβάλλοντας έτσι στην εδραίωση μίας ταχύτερης και αποδοτικότερης πολιτικής πάταξης των φαινομένων παραοικονομίας στον κλάδο μας. 

3. Στο πλέγμα, δε, των αρμοδιοτήτων και καθηκόντων της ως άνω Ειδικής Επιτροπής, προτείνεται, περαιτέρω, η δυνατότητα αυτής όπως επιβάλλει, σε περίπτωση που διαπιστωθεί η βασιμότητα των ως άνω καταγγελιών, την αντίστοιχη διοικητική κύρωση (πρόστιμο) τόσο προς αυτόν που παρέχει παρανόμως τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα κομμωτικής όσο και προς εκείνον που δέχεται αυτά. 

4.Τέλος, συστήνεται,  ο σχεδιασμός και η θέσπιση ενός αυστηρότερου νομοθετικού πλαισίου, με σκοπό τον περιορισμό της ανεξέλεγκτης και ανεπιφύλαχτης πώλησης επαγγελματικών προϊόντων ειδών κομμωτηρίου από την ελεύθερη αγορά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου